Jak tchnąć w stare biurowce nowe życie? - Blog Estate Center - Estate Center

ESTATE BLOG

Jak tchnąć w stare biurowce nowe życie?

Jak tchnąć w stare biurowce nowe życie?

Na współczesnym rynku nieruchomości biurowych, Inwestorzy prześcigają się w uatrakcyjnianiu swoich budynków, żeby przyciągnąć jak największą liczbę najlepszych Najemców. Istnieją jednak także takie budynki, które swoje najlepsze czasy mają za sobą. Co zrobić, aby miały one również swoje miejsce na biurowej mapie polskich miast? Należy wykorzystać ich ukryty potencjał. Oczywiście, Właściciel musi zdawać sobie sprawę z tego, że nie może konkurować z najlepszymi, najnowocześniejszymi inwestycjami, a co za tym idzie – ciężko będzie mu liczyć na najwyższe czynsze w mieście. Nie należy się jednak poddawać – dla każdego tego typu budynku zawsze jest perspektywa.

W dużych miastach istnieje pewna nisza, którą warto wykorzystać. Mowa o firmach z branży IT. Ich specyfika polega na szybkim rozwoju, a co za tym idzie - niemożliwym do przewidzenia zwiększaniem stanu zatrudnienia. To powoduje często trudności w wynajęciu lokalu w nowym biurowcu, gdzie okres najmu wynosi minimum 5 lat. Takie firmy potrzebują dużo bardziej elastycznych rozwiązań. Można zatem dostosować budynek do aktualnych standardów w zakresie branży IT, poprzez zaaranżowanie w atrakcyjny sposób powierzchni wspólnych, zadbanie o rowerzystów i wynajmowanie lokali na krótsze okresy. Można wydzielić gotowe moduły lub wykończyć większą przestrzeń w sposób łatwy do podzielenia.

Inną niszą na tego typu rynku są biura w bardzo dobrym standardzie, ale o niewielkiej powierzchni – już od 30-40 m2. Firmy handlowe zatrudniające niewielu pracowników lub też ich przedstawicielstwa w innych miastach Polski, potrzebują biur niewielkich lecz reprezentacyjnych. Warto więc w budynkach wynajmować nawet pojedyncze pokoje.

Studium przypadku:

Nasza Firma doradzała Spółce Park przy planowaniu modernizacji budynku biurowego z lat 70-tych XX wieku i zajmowała się jego komercjalizacją. Budynek o charakterystycznym dla czasu jego budowy układzie gabinetowym, był przez poprzedniego właściciela bardzo wyeksploatowany, można wręcz powiedzieć, że zrujnowany. W roku 2017 przeprowadzono jego kompleksową modernizację:

- ocieplenie ścian zewnętrznych

- wymiana systemu grzewczego

- montaż wentylacji mechanicznej z rekuperacją

- montaż systemu klimatyzacji

- wymianę wszystkich okien

- dobudowanie w części frontowej 2 szybów windowych i wyposażenie budynku w windy

- remont parkingu, montaż systemu parkingowego oraz wiaty w części dla rowerów

- w piwnicy aranżacja zaplecza dla rowerzystów z szatniami i natryskami

- utworzenie recepcji i kantyny na parterze

- salkę konferencyjną do wspólnego użytku Najemców

Powierzchnie zaaranżowano w sposób bardzo elastyczny. Pozostawiono ściany nośne, pozostałe ścianki były stawiane w przypadku, gdy taka była wola Najemcy. Wielkość powierzchni najmu wynosiła od około 25 m2.

Budynek spotkał się z ogromnym zainteresowaniem Najemców. Wynajmowane były zarówno małe powierzchnie – pojedyncze pokoje, jak i połączone dwa, trzy. Znalazł się też Najemca powierzchni obejmującej prawie 2 piętra. Klienci docenili wysokiej jakości wykończenie, elastyczną aranżację, a także możliwość zawarcia umowy najmu na okres krótszy niż 5 lat.

Czekamy na kolejną Inwestycję Spółki Park.

Każdy wiekowy budynek może przejść swój renesans. Trzeba tylko mieć na niego dobry pomysł i nie upierać się przy tym, że zawsze będzie należał do najatrakcyjniejszych.