Natalia Skiba

ESTATE BLOG

NIE DLA DOMU W SZCZERYM POLU

NIE DLA DOMU W SZCZERYM POLU

Właściciele działek znajdujących się na obszarach nie objętych planem zagospodarowania przestrzennego, a jednoczenie nie graniczących bezpośrednio z działką zabudowaną nie będą mieli możliwości rozpoczęcia budowy na swoim gruncie. W przypadku działek sąsiadujących z drogą, lasem lub nieużytkiem wystarczy, że jeden bok o długości minimum 4 metrów nie graniczy bezpośrednio z zabudowaną działką. Dotychczas w przypadku braku MPZP dla danego terenu właściciel gruntu występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, popularnie nazywanej wuzetką. Umożliwia ona realizację budowy domu lub osiedla również na terenach nie posiadających bezpośredniego sąsiedztwa z zabudową. W całej Polsce miejscowym planem zagospodarowania objęte jest około 30 % powierzchni. Oznacza to, że planowane zmiany dotkną liczną grupę właścicieli gruntów – zarówno osoby prywatne jak i deweloperów.

Celem wprowadzenia zmian jest uporządkowanie ładu przestrzennego.  Przeprowadzone kilka lat temu badania jak i ministerstwo infrastruktury zwracają uwagę na konieczność uzupełnienia zabudowy na terenach zurbanizowanych. Resort infrastruktury przypomina, „że taka była również intencja autorów ustawy z 2003 r., którą zmienił Naczelny Sąd Administracyjny orzekając, że działka sąsiednia to działka położona w bliżej nieokreślonym sąsiedztwie (szerokim)" – informuje TVN24bis.

Aktualnie trwa analiza uwag do projektu zmian w ustawie. Wejście w życie planowane jest w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Jak dowiedziało się TVN24bis, resort infrastruktury szacuje termin wejścia w życie ustawy na marzec/kwiecień 2018 roku.

Istotną, dla właścicieli gruntów oraz inwestorów planujących rozpoczęcie budowy w perspektywie kolejnych lat, jest informacja o nie wycofaniu już wydanych decyzji o warunkach zabudowy. Niemniej jednak mówi się o nadaniu im 2 letniego terminu ważności. Dla wielu deweloperów posiadających oczekujące na rozpoczęcie budowy działki mogłoby to oznaczać konieczność zmiany planów i przyspieszenie inwestycji.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, tvn24bis.pl, transport-publiczny.pl